Spells & Compost och Förlängning av ditt öra

Lördag 22 maj kl 16.00 Spells & Compost

Söndag 30 maj kl 13.00 och 14.00 Förlängning av ditt öra

Fri entré men bokning krävs. Mycket begränsat antal platser pga covid. Boka biljett genom att maila till kottinspektionen@gmail.com

×

Under maj månad, då utställningen Happimess av Young-Hae Chang Heavy Industries pågår, curerad av konstkollektivet Haka, bjöds vi som driver Köttinspektionen Dans (koreograferna Kajsa Wadhia och Tove Salmgren) in att dela våra konstnärliga arbeten på Köttinspektionen.

 

Spells & Compost

Med arbetet Spells & Compost påbörjar duon The Disengaged Free Jazz Orchestra ett nytt undersökande och drömmer nya drömmar tillsammans, ett projekt som utforskar magiska formler, spekulativ futurism och materiell ekokritik. Med soprummet som rekvisitaförråd experimenterar duon med hemmagjorda lo-fi instrument, livemixad film och sina egna oskolade röster i en kaospoetisk performance tillsammans med den multifauna som bebor och delar våra liv och kroppar.
Performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra består av Kajsa Wadhia och Maria Stiernborg. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har de arbetat fram ett eget scenspråk som utgår från ett skevt, bångligt uttryck där friktion, dissonans och humor används som krafter att ifrågasätta rådande samhällsbygge.
Med stöd av Kulturrådet. Spells & Compost hade premiär på Uppsala Konstmuseum i november 2019.

 

Förlängning av ditt öra – en platsspecifik föreläsningsföreställning 

På den sista dagen av utställningen Happimess av Young-Hae Chang Heavy Industries, bjuder koreografen Tove Salmgren in till Förlängning av ditt öra. En föreläsning som uppkommer i dialog med, och som en förlängning av, utställningsrummet. Med uppmärksamhet på rummets skala, takt och mönster, framförs en serie påståenden kretsande kring media, teknik och konst. Påståenden som i sig är en förlängning av Toves koreografi.

Ges på svenska eller engelska, beroende på publik. 15 min lång. Utställningen kommer vara öppen före och efter föreställningen.

Fri entré, och mycket begränsat antal platser. Reservera plats genom att maila tid och antal platser till kottinspektionen@gmail.com

Biografier

Kajsa Wadhia arbetar konstnärligt och kuratoriellt mellan fälten performance och koreografi och har en MA i Nya Performativa Praktiker från SKH, 2015. Hon utgör tillsammans med Maria Stiernborg performanceduon ”The Disengaged Free Jazz Orchestra”, som undersöker neoliberal kapitalism, prekära arbetsvillkor och konstnären som arbetare. Hon ingår också i en performancetrio med Moa Franzén och Tove Salmgren som undersöker röst som kroppslig materialitet och koreografiskt verktyg i verken From a Throat of Flesh och Body sung. 2019 startade hon Spekulativa Juntan tillsammans med Maria Stiernborg, Anna Kinbom och Mariana Suikkanen Gomes, ett konstnärsdrivet initiativ som kombinerar högläsning och kollektivt hantverk under temat spekulativ feminism. Sedan 2016 driver hon tillsammans med Tove Salmgren Köttinspektionen Dans- en konstnärsdriven scen för experimentell dans och performance.
www.disengagedfreejazz.com
www.kottinspektionen-dans.se

Med tekniker som performance, textil och text undersöker Maria Stiernborg en visuell estetik som är handgjord, avsiktligt klumpig och lo-fi med inslag av slöjd. Från en position av molande paranoia och längtan efter nya världar formas flyktlinjer bort från krav på effektivitet och ständig närvaro.
Maria Stiernborg har en kandidatexamen från Stockholms Dramatiska Högskola i scenografi/kostym och en masterexamen från Konstfack, Konst i Offentligheten. De senaste åren har hon drivit performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra i samarbete med koreografen Kajsa Wadhia och det konstnärsdrivna diaglogbaserade och ständigt pågående konstverket Spekulativa Juntan (ett samarbete mellan Maria Stiernborg/Kajsa Wadhia/Anna Kinbom/Mariana Suikkanen Gomes)

www.disengagedfreejazz.com
www.forlaget.org

Tove Salmgren (SE) arbetar som dansare, koreograf, kurator och pedagog. Sedan 2015 har hon en MA i koreografi från Stockholms konstnärliga högskola, och sedan 2016 leder hon tillsammans med konstnären Kajsa Wadhia, Köttinspektionen Dans, en konstnärsdriven plattform och plats för experimentell dans och koreografi i Uppsala. Som koreograf utforskar hon förskjutna perspektiv och verklighet, ofta genom små och relativt anspråkslösa medel, utifrån intresset att förhandla vad konst (och icke konst) kan göra och vara. Mellan 2015-2017 samarbetade Tove återkommande i diverse konstnärliga interventioner med ”The Blob” (initierad av Anna Efraimsson), en lika delar lekfull men omstörtande kuratoriell persona. Sedan 2018 bildar hon tillsammans med Moa Franzén och Kajsa Wadhia en performancetrio vilken utforskar rösten som fysiskt materialitet och koreografiskt verktyg, för närvarande med föreställningen ”Bodysung” vilken utvecklas på residens vid MDT, Weld och Köttinspektionen, med kommande föreställningar på Art Lab Gnesta och Weld. Sedan 2017 är hon anställd som adjunkt i perfomativ praktik vid SKH, Stockholms konstnärliga högskola. 

——–