Circles #3 The Blob Släppceremoni + The Blob starts a band!

Fredag den 27e oktober 18.00 – 22.30

18.00 – 18.45 Att släppa kroppen/Hej till sinnena, Cecilia Roos guidar oss genom en kortare workshop. Inga förkunskaper krävs (eller speciella kläder).

19.00  The Blob Releasefest/mingel för Publikationen. Det bjuds på drinkar och snacks.

19.45 – 20.15 Släppceremoni. Vi erbjuds att släppa olika saker/material/objekt från olika höjder. Var med och släpp eller se andra som gör det.

20.30 – 21.30 The Blob startar ett band. Utifrån Manifestet som The Blob skrivit kommer ett band att starta, och ha sin första session.

21.30 Mingel med Bandet.

—————————————————————

Söndag den 29e kl 14.00 – 16.00

The Blob: Första repet med bandet. Inga förkunskaper krävs, kom du som vill improvisera/spela musik och läsa dikter, eller lyssna på andra som gör det.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det går bra att delta i delar av fredagens aktiviteter, eller hela kvällen. De båda dagarna är också fristående.

Fri entré/Ingen förbokning (gäller både 27e och 29e okt

×
Bild: Jonas Williamsson

Välkommen till The Blobs Släppceremoni Fredag 27:e oktober!

The Blob: releasefest för Publikationen + The Blob startar ett band

Köttinspektionen Dans har bjudit in The Blob för att göra en releasefest för Publikationen; en publikation bestående av fem individuella affischer med textmaterial av konstnärerna Frida Sandström, Zoë Poluch, Moa Franzén, Maria Stiernborg och Barkman Bark, formgivna av Jonas Williamsson. Publikationen har uppkommit genom en kedjereaktion av konstnärliga praktiker och händelser på Köttinspektionen, och nu skickas stafettpinnen vidare till The Blob.  (Mer om Publikationen finns att läsa längre ner).

The Blob antog uppdraget att anordna en releasefest genom förståelsen: “Att släppa något är att starta något”, och passar därför på att vid releasefesten starta ett band – tillsammans med alla som vill vara med. För bandets tillblivelse har The Blob skrivit ett Manifest som kommer att utgöra en behållare och ett ramverk för bandet.

 

Manifest för bandet

Alla får vara med.

Mellan låtarna kommunicerar vi ordlöst, i låtarna kan vi kommunicera med ord.

Som bandmedlem kan man spela, lyssna och/eller titta på.

Bandmedlemmar kan ta med sig instrument, och vad som är instrument är inte bestämt.

Det kommer att vara spelningar/konserter.

Bandet gör låtar och musik men vad som är en låt och musik är inte bestämt.

Hela rummet är del av låten.

Varje bandmedlem kan initiera en låt, den som initierar en låt avslutar den också.

Alla måste backa upp en låt som initierats (det kan vara med sin närvaro, tanke, känsla eller sitt instrument).

Man behöver inte komma på alla rep för att vara en bandmedlem.

 

––––––––––––––––––––––––

Söndag 29:e oktober 14.00 – 16.00

Första repet med bandet, ledd av The Blob.

The Blob bjuder in alla som blivit medlem i bandet under fredagen, och alla som andra som också vill bli medlemmar. Bandet kommer utgå från manifestet som The Blob skrivit. Under repet kommer vi spela/repa låtar och manifestet kommer att vara vår vägvisare. Mellan låtarna kommer vi läsa dikter ur diktsamlingen “Hackers” av Aase Berg. Inga förkunskaper, kom du som vill improvisera/spela musik och läsa dikter, eller lyssna på andra som gör det.

–––––––––––––––––––––––

Publikationen – en kedjereaktion av konstnärliga praktiker och händelser

Publikationen hur uppkommit ur ett initiativ av Köttinspektionen Dans (Kajsa Wadhia och Tove Salmgren), att bjuda in konstnärer att “konstnärligt dokumentera” varsin koreograferad läsecirkel, en återkommande programpunkt som anordnades under 2016 inom programserien Sunday Circles på Köttinspektionen i Uppsala. Intresset var att följa och tänja på de material som danskonsten erbjuder, med mindre fokus på originalitet och ursprung och mer på hur materialen tar, hittar, kopplar ihop, klär av och kanske också komposterar oss alla i ett evigt kretslopp.

De koreograferade läsecirklarna involverade ytterligare fem koreografer som ledare för var sin läsecirkel och var av experimentell art, där vi frågade oss: Vad är textläsning för slags koreografi? Kan det igenkännbara formatet som läsecirkeln utgör, möjliggöra för ett lekfullt möte mellan initierade och icke-initierade inom dansens diskurs, att mötas mitt emellan teori och praktik; mellan det sagda och det gjorda? Konstnärerna som bjöds in att dokumentera läsecirklarna fick uppdraget att delta på samma villkor som andra deltagare; som åskådare/lyssnare/vittne eller som läsare/dansare. Instruktionen var att svara med sin blick, sitt öra, sin hand eller tanke, genom ett material som skulle gå att trycka på papper.

Grundtanken med de konstnärliga dokumentationerna var att testa begreppet dokumentation från en strikt subjektiv horisont, samt att låta materialen som uppstod på Köttinspektionen plockas upp och flyta samman in i nya material, immateriella som materiella. Dessa har nu samlats in och blivit en del av Publikationen, vilken samlar fem individuella affischer bestående av konstnärernas inlämnade material. Affischerna består av text/bild av Frida Sandström, Zoë Poluch, Moa Franzén, Maria Stiernborg och Barkman Bark, formgivna av Jonas Williamsson.

Vid releasefesten kommer alla besökare få ett gratis exemplar av publikationen/affischerna.

 

Cecilia Roos är professor i dans inom området konstnärliga praktiker, och vice rektor för forskning vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon har arbetat som dansare och forskare tillsammans med, bland andra, Tilde Björfors, John Caird, Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Mats Ek, Ina Christel Johannessen, Per Jonsson, Reich/Szyber, Twyla Tharp, Margaretha Åsberg. Hennes forskning baseras på dansarens praktik och rollen den har inom performativa processer.

The Blob är en elastisk benfri organisationskropp/ ett alter ego/ en konstnär som initierar, curaterar och producerar konst och kultur med förkärlek för dans och koreografi.  Den skapar former och projekt som står för sig själva eller som “blobbar på” olika strukturer genom samarbeten. The Blob drivs av Anna Efraimsson eller i samarbete med konstnärer, forskare, organisationer och institutioner i Sverige och internationellt. Namnet The Blob har två elastiska kroppar som inspirationskällor: barnboksfiguren Barbapapa och skräckfilmen från 50-talet, The Blob. Likt Barbapapa är organisationen flexibel och problemlösande. Men likt skräckslemmet The Blob bor här också kritik, egen agenda och integritet- motkrafter till samtida politiska idéer kring den flexibla kulturentreprenören. The Blob jobbar med maktanalys och eftersträvar intersektionella perspektiv vilket betyder att The Blob som namn är också ett statement, det är en oformlig kropp som kan byta kön och identitet.

Den här gången har The Blob assisterats av Anna Efraimsson och Tove Salmgren.

Anna Efraimsson arbetar som curator, producent, föreläsare och dramaturg. Efraimsson är lektor i koreografi med inriktning på curatoriella praktiker på DOCH i Stockholm och driver sedan 2014 The Blob. Efraimsson är utbildad på Kulturvetarlinjen vid Stockhoms universitet, Études théatrales vid Sorbonne i Paris och på Icpp, Institute for Curatorial Practice in Performance vid Wesleyan University i USA. Efraimsson har tidigare arbetat vid The Kitchen, Kulturhuset, Moderna Dansteatern, Konstnärsnämndens internationella dansprogram och Mossutställningar mfl. Efraimsson har också varit grundare av det feministiska nätverket W.I.S.P. med Sandra Medina, Tove Sahlin och Johanna Skobe samt den internationella scenkonstfestivalen Perfect Performance med Danjel Andersson.

Tove Salmgren arbetar med dans, koreografi och performance, som initiativtagare och medarbetare i diverse kontexter och format. Inom fältet är hon verksam som dansare, koreograf, curator och pedagog och hon har en MA i New Performative Practices från DOCH, Stockholm. Hennes arbete handlar om att aktivera en kritisk diskurs rörande subjektivitet och makt, och ofta genom att hegemoniska strukturer inom själva fältet dans och koreografi adresseras och problematiseras. Hon är involverad i diverse konstnärliga samarbeten, som med The Blob där lek/instutition/kritik kopplas samman, i det kuratoriella samarbetet We happen things med konstnärerna Manon Santkin och Moa Franzén, och som en av två konstnärliga ledare för Köttinspektionen Dans, en mötesplats och scen för experimentiell dans och koreografi i Uppsala.