The Disengaged Free Jazz Orchestra

“Hide in Plain Sight Play in Hindsight”

En pågående performance av The Disengaged Free Jazz Orchestra

Verket kommer uppföras utanför Köttinspektionen samt i foajén

Datum: 22, 23, 25 mars, vardagar 15 – 19, helg 12 – 16

Fri entré, ingen förbokning

×

Dagens prekära samhällsvillkor kräver ständig uppkoppling, total flexibilitet och aldrig sinande kreativitet men erbjuder inte någon trygghet, återhämtning eller gemenskap. Hide in Plain Sight Play in Hindsight är ett nytt performanceverk av konstnärsduon The Disengaged Free Jazz Orchestra som utgår från ängslan som offentlig hemlighet.

The Institute for Precarious Consciousness påpekar att vi lever i en ängslighetskultur orsakad av neoliberal kapitalism.  Vidare är denna affekt en offentlig hemlighet, en sanktionerad okunskap, som är tydlig för alla men som vi inte diskuterar. I stället för att se denna kliande ängslan som ett strukturellt och politiskt problem åläggs det individen att hantera problemet på ett privat plan med yoga, mindfulness och positivt tänkande.

Drabbade av ängslans klåda försöker The Disengaged Free Jazz Orchestra täppa igen hålen, kontrollera det som går, meditera, gömma sig genom att smälta in i omgivningen, packa sina överlevnadskit, och skriva listor, listor, listor över det de behöver när katastrofen infinner sig.

I ett tältliknande parasitiskt gömsle, placerat intill och fäst vid Köttinspektionen, framför konstnärerna texter, ljud, ritualer och handlingar som relaterar till de prekära samhällsvillkor som kapitalismen skapar. I Köttinspektionens foajé går det att följa verket via video från fyra övervakningskameror som övervakar konstnärerna samt omgivningen.

——–

Performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra (Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia) har sedan 2013 undersökt prekär arbetsordning, neoliberal kapitalism och konstnären som arbetare genom olika experiment och med olika undersökningsområden. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har duon arbetat fram ett eget scenspråk som blandar starka visuella inslag med ett lekfullt experimenterande med språk, röst och text. Deras framträdanden präglas av ett undersökande av relationen synlig-osynlig. Deras första verk undersökte hur likgiltighet kan användas som konstnärlig strategi och lathet som politiskt motstånd. I det kommissionerade verket ”The Blob” användes parasiterande som metod genom att citera och improvisera runt andras texter.”Jackrabbit Parole” tog upp paranoia som en reaktion på ökad övervakning av individen och belyste paradoxen i det neoliberala västerländska samhället, som består i önskan om fri rörlighet och fria flöden samtidigt med ett ökat uppbyggande av murar och gränser.

Med stöd av Konstnärsnämnden och Nordisk Kulturkontakt

Länkar:

disengagedfreejazz

Vimeo

Facebook

Kajsa Wadhia (1975) arbetar konstnärligt och kuratoriellt i fälten performance, text och koreografi och har en MA i Nya Performativa Praktiker från DOCH, Stockholms Konstnärliga Högskola, 2015. Hon utgör tillsammans med Maria Stiernborg performance-duon ”The Disengaged Free Jazz Orchestra”, som sedan 2013 undersökt prekär arbetsordning, neoliberal kapitalism och konstnären som arbetare genom olika experiment och med olika undersökningsområden. Sedan 2016 driver hon Köttinspektionen Dans i Uppsala tillsammans med Tove Salmgren, en konstnärsdriven plattform för experimentella dans- och performancepraktiker.

Med tekniker som performance, textil och text undersöker Maria Stiernborg hur en tillbakadragen likgiltighet kan användas som ett konstnärligt motstånd till flexibel och prekär arbetsorganisation. Från en anti-relationell position söks flyktlinjer bort från krav på effektivitet och ständig närvaro. I ett överproducerande och semiokapitalistiskt maskineri funderar hon framförallt på hur konst kan göra så lite nytta som möjligt och hur den praktiken kan kommunicera med en publik. Stiernborg har en kandidatexamen från Stockholms Dramatiska Högskola i scenografi/kostym och en masterexamen från Konstfack, Konst i Offentligheten. De senaste åren har hon även drivit konstnärsplattformen Förlaget i samarbete med Ludvig Uhlbors samt performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra i samarbete med koreografen Kajsa Wadhia.