Residens / The Disengaged Free Jazz Orchestra och Anna Kinbom

Öppet för publik Onsdag 20 mars

17.30-19.00 Drop-in play tank: Spekulativa juntan

19.00 Rue Madame av Anna Kinbom

19.15 Shonky Fabulation residensvisning avThe Disengaged Free Jazz Orchestra

Fri entré, ingen förbokning

×

Performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra har residens på Köttinspektionen 5-20 mars för att sätta igång arbetsprocessen med sitt nya performance Shonky Fabulation. Arbetet kommer att utforska bånglighetens estetik*, den spekulativa futurismen och de megalomaniska symptom som skapas av rådande kapitalistiska krav. 

* Shonky Aesthetics, myntat av konstnären John Walter, använder ett skevt men maximalistiskt uttryck. Det är en visuell estetik som gör uppror mot enhetlighet och perfektionism och som därigenom ifrågasätter sociala och estetiska gränser som berör skönhet, nytta och effektivitet. 

 

Öppet för publik Onsdag 20 mars

17.30-19.00 Drop-in play tank: Spekulativa juntan 

I det konstnärsdrivna projektet Spekulativa juntan bjuder konstnärerna Anna Kinbom, Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia in till ett dialogbaserat konstverk som på ett lekfullt sätt kombinerar syjunta med högläsning av texter på temat spekulativ feminism.

19.00 Rue Madame av Anna Kinbom

Rue Madame är ett nytt videoverk som Anna Kinbom filmat i Paris tillsammans med sin mamma. Det är ett humoristiskt verk om ursprung och frånkoppling, historier och minne. Var kommer vi ifrån och vad väljer vi att minnas och berätta om vår historia, vad faller bort?

19.15 Shonky Fabulation residensvisning avThe Disengaged Free Jazz Orchestra

Arbetet kommer att utforska bånglighetens estetik, den spekulativa futurismen och de megalomaniska symptom som skapas av rådande kapitalistiska krav. Om den fiktiva ekonomin skapar dagens förutsättningar för våra liv måste nya fiktioner kunna skapa morgondagens. Shonky Fabulation söker och iscensätter dessa nya fiktioner och hämtar inspiration och tankegods från det bångliga och det megalomaniska.

Biografier

I performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra, bestående av Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia, har vi sedan 2013 undersökt prekär arbetsordning, neoliberal kapitalism och konstnären som arbetare genom olika experiment och med olika undersökningsområden. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har vi arbetat fram ett eget scenspråk som blandar starka visuella och koreografiska inslag med ett lekfullt experimenterande med språk, röst och text. Vår konstnärliga praktik utgår från friktion, dissonans och humor som krafter att ifrågasätta rådande samhällsbygge med. Vi har sedan 2013 presenterat verk bl a på Kiasma i Helsingfors, Stockholm Music & Arts, Marabouparken och Studio 17 i Stavanger. Tidigare har Stiernborg och Wadhia arbetat tillsammans som konstnärliga ledare för scenkonstkollektivet Arena Baubo (2007 – 2013). www.disengagedfreejazz.com

Anna Kinbom tog masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2013 och har studerat performativ konst på Akademie der Bildenden Künste i Wien. Annas konstpraktik är samarbetsbaserad, hon gör sin konst i kontexten av olika konstnärssamarbeten hon är en del av, som Osäkerhetsprincipen, Dryckesbröderna, 0s+1s Collective, Hagsätra Collective, Spekulativa juntan, Mix Martina och Performance Center. Anna ser performance-situationen som ett tillfälligt samarbete mellan sig som performer och publiken. Anna gör textbaserade performances, mikrohistorier, popsånger samt olika alter egon. Hon använder konstscenen som spelplats för publika anti-framträdanden, vilket för henne innebär ett motstånd mot idén om konst som underhållning. Hon intresserar sig för hur en kan underhålla med så små medel som möjligt. Skrivandet är hennes motor som får stöd av den valhänta kroppens närvaro. Anna har visat verk på Moderna museet, Marabouparken, Göteborgs konsthall och på Casa Victor Hugo i Havanna. www.annakinbom.com