Caroline Byström Past as Prologue (arbetstitel)

Onsdagen den 26 september kl 18.00

Past as Prologue (arbetstitel)

Koreografi & koncept: Caroline Byström

Utvecklat och framfört av: Antje Velsinger och Caroline Byström

Fri entré

×
Bild: Minna Miettilä

Past as Prologue undersöker kittet mellan ögonen och locken.

I Past as Prologue möter du två personer som undersöker ‘att knyta an’ som ren fysikalitet. De spekulerar kring hur vi är privata, tillsammans med oss själva, samtidigt som föränderliga ömsesidiga beroenden definierar gemensamma rum. Rum för intimitet, omvårdnad och kolliderande krafter. Det väcker frågor kring brutalitet och sensualitet, och relationen till sig själv som expanderar in i det andra.

Koreografi & koncept: Caroline Byström

Utvecklat och framfört av: Antje Velsinger och Caroline Byström

Illustration: Minna Miettilä

Kostym: Anke Laerenbergh

Administrerat genom: Interim kultur

Med stöd av: Kulturrådet och Konstnärsnämnden – internationellt kulturutbyte.

Samproducerat av: Köttinspektionen dans

Residens-support: SITE

TACK till: WIP dansstudio, Andrea Svensson och Säfsten produktion

Caroline Byström föddes i Taegu, Sydkorea. Hon växte upp i Örnsköldsvik och arbetar som koreograf och dansare i Stockholm sedan hon tog examen från masterprogrammet i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola 2014. Caroline utforskar en ny metod i varje projekt vilket tar sitt uttryck i olika former för presentation. Koreografierna rör sig i gränslandet mellan ljud, text och kropp och ofta undersöker hon det som redan existerar, kanske som en bakgrund, i ett sökande efter parallella narrativ. Caroline är utbildad i dans och koreografi i Köpenhamn, Salzburg, Gießen och Stockholm. Sedan 2014 har Caroline också dansat med Weld company och där framträtt i arbetsprocesser av Julian Weber, Litó Walkey, Georgia Vardarau, Matthias Sperling, Alice Chauchat, Margaretha Åsberg och Rebecka Stillman.

Antje Velsinger (DE) arbetar som frilansande koreograf, dansare och forskare i Hamburg och Köln. I sitt koreografiska arbete undersöker hon olika gränssnitt mellan dans, ljudinstallation och bildkonst, där vår sensoriska perception av rum och temporalitet spelar en viktig roll. Antje studerade samtida dans- och teater i Berlin, samt koreografi i Gießen. Från augusti 2014 till april 2015 var hon artist in residence på K3 – Centre for Choreography | Tanzplan Hamburg. Hennes koreografiska arbete har visats på Mousonturm Frankfurt, Pact Zollverein Essen, Tanzhaus NRW, Kampnagel Hamburg, C60 Bochum, Sophiensaele Berlin, Zagreb Dance Theatre. Antje Velsinger var forskare vid German National Academic Foundation. Mellan 2011 till 2013 undervisade hon i samtida dans och improvisation vid Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Gießen. Sedan januari 2015 är hon forskare vid doktorandprogrammet “Performing Citizenship”, baserat i Hamburg, där hon forskar om en samtida approach på utopiska kroppar. Hennes senaste koreografiska arbete Let’s face it! nominerades till Kölns Danspris 2017. Från och med april 2015 underivsar Antje i konstnärlig forskning vid Kölns konservatorium för musik och dans.

Anke Laerenbergh (SE) fick sin första kontakt med scenkonst genom att studera dans i Belgien och senare i Salzburg på SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) där hon tog examen 2008. Parallellt med sin verksamhet som dansare har hon alltid varit intresserad av kostym och efter sina avslutade dansstudier vidareutbildade hon sig till kostymör på KASKA (Kungliga Konsthögskolan, Antwerpen) där hon avslutade sina studier 2012. Anke är idag aktiv som kostymör i Sverige, Belgien och Tyskland och har arbetat med opera, dans, teater och film. Ankes bredd har tagit sig uttryck i en rad engagemang inom olika genrer. Bland annat kan nämnas opera och teaterproduktioner på Prinzregenthenteather i Munchen och Deutche Oper i Berlin, arbete som teknisk koordinator på ett större scenkonstverk på Norrlandsoperan samt arbete med ett antal film och tv produktioner.