Performancefestival på Köttinspektionen och Uppsala konstmuseum
24-25 maj 2024
Fri entré till alla programpunkter. Förboka gratis biljetter här ->tickster. Resterande programpunkter kräver ingen förbokning.
Varmt välkomna!
Program
Fredag 24 maj
Köttinspektionen
18.00 Insläpp
18.30 Invigningstal
19.00-20.00 Nazar Rakhmanov – POKROV (Förboka gratis biljett här ->tickster)
20.00-23.00 Musik och mingel- DJ set Omrados
Lördag 25 maj
Uppsala Konstmuseum
11.00-17.00 Wezile Harmans – Umdiyadiya – När vi minns
11.30-12.30 Småkonstnärer – Hemmet inom oss
12.00- 13.30 Stina Ehn & Oda Brekke – MANUAL
14.00-14.45 Salad Hilowle – Untitled black gaze on Francis Bacon (Förboka gratis biljett här ->tickster)
15.00-15.30 Jenny Sunesson – Hymn for a Dehydrated Spruce (Förboka gratis biljett här ->tickster)
16.00-17.00 Region Uppsala folkhögskola Dansprojektåret – Student Open Space
Köttinspektionen
19.00-20.00 Naledi Majola – IN FLUX (Förboka gratis biljett här ->tickster)
Revolve är en årlig festival för performancekonst. Sedan starten 2016 har festivalen rört sig mellan olika platser i Uppsala med omnejd. Årets upplaga av festivalen – Revolve porous bodies är en hyllning till det ständigt pågående utbytet mellan våra kroppar, våra identiteter och våra omgivningar.
Vad skulle hända om vi lät idéer om avgränsade enheter och skarpa kategorier glida ur händerna, sippra iväg som en förflugen tanke? Vilka flöden och relationer uppstår i detta nu mellan materia, idéer, ytor och rum? Vilka spår, lösa trådar och vålnader dröjer sig kvar i rummet efter mötet?
Bland årets performanceverk finns en gemensam önskan att störa och undfly definitioner och begränsningar till förmån för det omätbara. Den konstnärliga processen är ofta nomadisk och utvecklas i relation med olika platser, där emotionella världar uppstår i mötet med andra och förändras. Denna process av gemensamma transformationer fortskrider – i mötet med publikens – deltagarnas individuella känsloregister.
Festivalprogrammet sker över två dagar och äger rum på Uppsala konstmuseum och Köttinspektionen.
Revolve porous bodies cureras och arrangeras av Köttinspektionen dans och Uppsala konstmuseum i samarbete med Region Uppsala och Dansprojektåret på Region Uppsala folkhögskola.
Curatorer: Rebecka Wigh Abrahamsson, Uppsala konstmuseum, Kajsa Wadhia och Karina Sarkissova, Köttinspektionen Dans
Fredag 24 maj
Köttinspektionen
Invigning
Var med och fira invigningen av den åttonde upplagan av performancefestivalen Revolve. Festivalen öppnar med mingel och kl. 18.30 invigningstal med presentation av årets program.
tid: 18.00-19.00
plats: Köttinspektionen
Nazar Rakhmanov – POKROV
En videoinstallation och liveperformance, där en 2×2 meter stor kub blir ett mobilt gömsle som rör sig mellan städer och nationer. Ett verk om identitet, hemmahörighet och nomadism.
tid: 19.00-20.00
plats: Köttinspektionen
“I have constructed this primitive supreme hermitage
for my primitive unsupreme body
in an attempt to ask myself
what am I beyond the fashion of my body, the gaze of somebody?
to take a piece of this land under my clothes,
arrest it for intimacy on my own terms.”
I maj 2020, under lockdown, skapar jag Pokrov: en 2×2 meter kub, som jag kan gå runt i, iklädd som ett plagg och ett mobilt gömsle. Jag bär det ute på gatorna och i det omgivande landskapet i min födelsestad (Izhevsk, Udmurtien, Ryssland). Dold för omgivning och blickar återbesöker jag platser som bär på barndomsminnen, för att kontemplera min nuvarande identitet och tillhörighet i landskapet och i nära kontakt med jorden. När kriget i Ukraina startade kollapsade mina idéer om att flytta tillbaka dit för att leva, arbeta och älska där. Från den stunden förstod jag att min framtid är att bli nomadisk europé. Pokrov flydde sitt ursprungsland; den delen filmades i Sakartvelo (Georgien) nära den ryska gränsen. Vad betyder det att “höra hemma” här och nu, på platsen du tvingats lämna på grund av krig, och samtidigt vara bärare av språk och kultur från tidigare kolonisatörer och nutida ockupanter av marken? Det här verket skulle inte ha blivit det det tvingades bli, och det är inte färdigt. Det är en slags kontemplation över den kontinuerligt föränderliga relationen till kroppen som bär min identitet och marken jag står på och som jag tillhör.
“so, now we are here,
touch the ground
privet, hello, gamarjoba, Ӟечбур and other greetings”
Musik och mingel
DJ set Omrados
tid: 20.00-23.00
plats: Köttinspektionen
Mitt intresse för alternativ elektronisk musik började i tidig ålder då min kusin introducerade mig till artister som The Future Sound Of London. Efter att ha laborerat med musikproduktion under en tid övergick jag till att dj:a och arrangera mindre fester, vilket senare växte till större arrangemang på såväl etablerade uteställen som mer obskyra platser. Vid det här tillfället kommer jag lyfta fram några av de låtar och genrer (som t ex IDM) som ges begränsat utrymme i den miljö jag oftast spelar, men som är viktiga för mig för att de öppnar en lucka till en lite hemlig värld av nya upplevelser.
Lördag 25 maj
Uppsala konstmuseum, slottsparken och Köttinspektionen
Småkonstnärer – Hemmet inom oss
En performance av Uppsala konstmuseums egen konstgrupp med barn och vuxna från Ukraina.
tid: 11.30-12.30 plats: Vasaborgens södra mur, slottsparken.
Vår performance är konsten att röra sig genom tid och rum, där skydd blir ett konstverk och hopp blir vår inspiration. Vi förkroppsligar berättelserna om dem som lämnade sina hem under kriget. Vi utgår från ett tomrum som symboliserar osäkerhet och med varje rörelse växer konturerna av ett hus fram, ritade med enkla linjer, som om de växte fram ur trasiga trådar. Vi förkroppsligar traditioner, bär dem inom oss över gränser och blandar dem med kulturen i ett annat land och våra egna identiteter.
Mot en tom bakgrund skapar vi bilder av minnen och förhoppningar. Med varje rörelse avslöjar vi en del av oss själva och delar vårt öde med publiken. I denna performance får publiken bevittna den resa som var och en av oss gör i våra själar när vi försöker bygga vårt hem ur tomrummet.
Och genom skapandet inbjuder vi alla att reflektera: vad innebär det att ha ett hem? Vad innebär det att skapa ett skydd ur ingenting? Vår performance är en inbjudan till förståelse, empati och inspiration för att tillsammans upptäcka nya horisonter i en värld där kultur och mänskliga kontakter är det värdefulla.
Stina Ehn & Oda Brekke – MANUAL
Stina Ehn och Oda Brekke, båda dansare och koreografer, utforskar relationen mellan plats och kropp tillsammans med deltagarna på Dansprojektåret på Wiks Folkhögskola. Publiken är välkommen att komma och gå och röra sig runt i rummet.
tid: 12.00-13.30 plats: Uppsala konstmuseum, vån 1
MANUAL är ett verk av Oda Brekke och Stina Ehn skapat för och med deltagarna i Dansprojektåret på Region Uppsalas folkhögskola. Under två veckor har dansarna tagit del av metoder där relationen mellan plats och kropp, intryck och form utforskats. Genom en praktik som växlar mellan att skriva och dansa har studenterna skapat rörelsesekvenser som bär med sig mötet med en särskilt plats. I projektet frågar vi oss hur åskådarens blick kan koreograferas så att hierarkin mellan kropp och rum omvärderas. Kan formalistiska danser bli porösa i mötet med andra material?
Koreografi: Stina Ehn och Oda Brekke
Dans: Milja Vilde, Emelia Muriel Koberg, Natalie Morén James, Ewemande ”Smooth” Ehiwe
Kostym: Elise Nohr
Wezile Harmans – Umdiyadiya – När vi minns
Vilka föremål och minnen tar du med dig till en plats som skall bli ditt nya hem? I denna rumsliga installation är du välkommen att reflektera över dina minnen, tillsammans med andra genom nål och tråd, samt att möta minnen och reflektioner från Sydafrikas turbulenta närtid.
tid: 12.00-17.00
plats: Uppsala konstmuseum, vån 3
Umdiyadiya – När vi minns är en öppen inbjudan från den sydafrikanske konstnären Wezile Harmans att kollektivt reflektera över hur ett hem skapas. Vilka föremål och minnen tar du med dig till en plats som skall bli ditt nya hem? I den rumsliga installationen är du välkommen att reflektera över dina minnen och tillsammans med andra genom nål och tråd sammanfoga delarna. Verket hämtar inspiration från kollektiva minnen och försöker spåra historiska händelser i svarta hushåll under Sydafrikas turbulenta historia i närtid av och tvångsförflyttning av den svarta befolkningen och segregation.
Performanceinstallationen består av en gles bomullstrikå och bandage som sys ihop till en enkel kvadrat och som bildar en replika av de informella bosättningar som skapas i nära anslutning till större städer på grund av arbetstillfällen. Konstnären bearbetar minnen av tid som tillbringats i både välkomnande och icke-välkomnande platser med familj och vänner. Här möts vänlighet och mjukhet i en ogästvänlig och hård miljö. Verket vittnar om att kärlek också finns på oväntade platser, i miljöer som verkar ”trasiga”. Dessa vackra och smärtsamma minnen förtjänar att bli ihågkomna.
På grund av EU:s strikta visumregler tvingades konstnären att medverka utan att vara fysiskt närvarande under själva festivaldagen.
Salad Hilowle – Untitled black gaze on Francis Bacon
En fabulerande performance om konstnärsjaget, identitet och historieskrivning.
tid: 14.00-15.00
plats: Uppsala konstmuseum, vån 3
Untitled black gaze on Francis Bacon (2024) är en performance som kretsar kring sökande och kamp som har premiär på Revolve med Salad Hilowle. I ljuset av konstnären Francis Bacons dramatiska liv söker Hilowle i sitt personliga arkiv. Fascinationen inför Francis Bacons expressiva målningar, laddade med lager av känslor och personliga detaljer, fungerar som en projektionsyta. Salad Hilowle använder spekulativa fabuleringar och humor för att tänka om det förflutna och det framtida. Verket pendlar mellan konstnärens pågående arbete med att skriva in den Afro-svenska diasporan i historieskrivningen, samt dessa berättelsers närvaro som motvikt till den etablerade, vita och maskulina historieskrivningen.
Jenny Sunesson – Hymn for a Dehydrated Spruce
tid: 15.30-16.0
plats: Uppsala konstmuseum, Vasasalen -1
Jenny Sunessons live-performance Hymn for a Dehydrated Spruce ger röst åt en gran, som sommaren 2018, till följd av den svåra torkan, började producera en mängd kottar som ett försök att föra sina gener vidare. Verket ingår i en serie auto-etnografiska verk som utforskar det västerländska samhället och dess relation till skogen, ofta med utgångspunkt i konstnärens lokalitet i det lilla samhället Örbyhus i Tierps kommun. Själva granen, med sin säregna stämma, växer på konstnärens tomt. Jenny Sunesson är intresserad av ljudets materialitet och dess bildskapande möjligheter i rummet. I den fyrkanaliga installationen Hymn for a Dehydrated Spruce kombineras field-recordings av granens inre kommunikation med andra vetenskapliga kartläggningar av granars kamp mot torkan.
Region Uppsala folkhögskola Dansprojektåret – Student Open Space
Fyra programpunkter i och utanför museet
tid: 16.00-17.00
plats: Uppsala konstmuseum och parken utanför, samling i receptionen
Dansprojektåret är en vidareutbildning inom dans som har fokus på samhällsengagerade dansprojekt. Under festivalen delar deltagarna med sig av sina olika konstnärliga processer i ett egencuraterat program i och utanför konstmuseet.
Medverkande: Milja Vilde, Emelia Muriel Koberg, Natalie Morén James, Ewemande ”Smooth” Ehiwe, Alimatou Njie
Köttinspektionen
Naledi Majola – IN FLUX
Ett verk som ger uttryck för ett begär att bli ogreppbar.
tid: 19.00-20.00
plats: Köttinspektionen
“Nobody knew who or what you were when you had a suit on.” – Saidiya Hartman.
Genom lek med svarta könsroller, med kostymer och konstnärens kropp som primära material, ger In flux uttryck för ett behov att bli ogreppbar. Det här behovet har mycket att göra med frågan om blicken och hur vissa sätt att betrakta kan innebära försök att begränsa och kategorisera ständigt föränderliga kroppar. Mycket av rörelsen, ljudet och bildspråket försöker knyta an till olika svarta sammanhang med sydafrikanska referenser. Särskilt referenser från senare delen av 1900-talet, både inom Sydafrika och i exil, har haft betydande inflytande.
Oda Brekke (SE/NO)
Oda Brekke är en danskonstnär med bas i Stockholm. Hon arbetar internationellt som koreograf, performer och skribent. Hennes verk har presenterats på MDT-Moderna Dansteatern, Weld, Fylkingen, Museum för samtida konst i Zagreb och Bergen Kött. Hon är nyfiken på rum där en kan dröja kvar och intresserad av metoder som komplicerar lineära narrativ och instrumentaliserade förhållningssätt.
Stina Ehn (SE)
Stina Ehn arbetar som dansare och koreograf i Sverige och internationellt. Hennes koreografiska arbete har presenterats vid Weld i Stockholm, Dance Nucleus Singapore, HAUT och Kiezkapelle Berlin. Hon intresserar sig för dansens materiella relation till den visuella bild den producerar och arbetar experimentellt med detta, ofta i nära samarbete med andra konstnärer.
Wezile Harmans (ZA)
Wezile Harmans (f. 1990, Port Elizabeth) är en bildkonstutövare vars tvärvetenskapliga praktik omfattar performance, video, installation och verk i blandteknik som ett verktyg för social förändring. Hans arbete konfronterar fördomar och arbetar mot social ojämlikhet genom att skapa en plattform för kritisk självreflexivitet i utsatta miljöer. Weziles verk har visat på flera platser, inklusive LSE Firoz Lalji Center for Africa (London), The Center for the Less Good Idea (Johannesburg), Hub Artivism och University of York (CAHR) (UK). Under våren var han artist in residence på Iaspis – Konstnärsnämndens ateljéprogram i Stockholm.
Salad Hilowle (SE)
Salad Hilowle är konstnär och filmskapare baserad i Stockholm. Han föddes i Mogadishu 1986 och flyttade till Gävle sju år senare. Hans arbete kretsar kring identitet, minne och plats och synliggör människor med afrikanskt ursprung i olika svenska sammanhang, nu och i det förflutna. Med hjälp av konstnärliga metoder som video, fotografi och installationer ifrågasätter Hilowle gränser mellan acceptans och exkludering. Han erbjuder en poetisk, svart blick på kulturella artefakter som förminskats av majoritetssamhället – en handling av anspråk och längtan efter en plats som kan kallas ”hemma”. Genom sina forskningsbaserade och samtidigt intuitiva projekt ger Hilowle en gestaltning och ett större djup och en åt den afrosvenska diasporan och livet som afrosvensk idag.
Naledi Majola (ZA)
Naledi Majola är en sydafrikansk konstnär och performer, för närvarande baserad i Berlin. Med intresse för svart historia och genus använder Naledi rörelse, vokala praktiker och text för att närma sig frågeställningar kring dessa ämnen med medveten osäkerhet. Efter att ha tagit examen med en BA i teater och performance 2017 arbetade hen som skådespelare, performancekonstnär och ljuddesigner i Kapstaden, Sydafrika. Hen bor i Berlin sedan 2022 och tog sin MA examen på Solo/Dance/Authorship, HZT, Berlin i februari 2024. Naledis examensverk, In flux hade premiär på Uferstudios 2023.
Nazar Rakhmanov (RU/EU)
Nazar Rakhmanov (Votkinsk, 1991) är en Tatar-rysk koreograf och dansskapare. Driven av ett djupt intresse för hinduisk filosofi och mysticism, tog Nazar sin BA examen i religionsstudier 2014. 2011 började han sin rörelsepraktik som dansterapiassistent för deltagare med funktionsvariationer. Efter att ha introducerats i butoh, nomadisk fysisk teater och nutida dans, flyttade han till Nederländerna 2018 för att fördjupa sin danspraktik. För tillfället är han nomadiskt baserad i Europa.
“Jag är född och uppvuxen i den Udmurtiska Republiken, där lokala spirituella traditioner blev utsuddade av den sovjetiska och post-sovjetiska eran. Osynliga och spirituella ting har nu nästan raderats från ett lokalt kollektivt medvetande. Resultatet av min egen brist på levd erfarenhet av äldre traditioner, är att jag i min konstnärliga praktik söker efter nya former för kontakt med osynliga och spirituella ting.”
Jenny Sunesson (SE)
Jenny Sunesson (f. 1973) är en svensk konstnär som främst arbetar med ljud. Hon är lektor i Sonic Practice. Hennes konstnärskap sträcker sig från fältinspelningar och live-collage till konceptuell ljudkonst och video. Sunesson använder ofta sitt eget liv som scen för mörka, tragiska och ibland komiska verk där verkliga och påhittade karaktärer och stereotyper, samarbetar i alternativa berättelser om hierarkier och maktstrukturer i samhället. 2021 påbörjade konstnären ett nytt omfattande deltagarbaserat projekt med örat mot det mer-än-mänskliga. UNDER var en solcells-driven ljudinstallation med övernattning, vandring och utställning i Florarnas naturreservat, Sverige, i samarbete med Konstfrämjandet Uppland.
Småkonstnärer är en grupp ukrainska barn och mammor som sedan Rysslands fullskaliga invasion våren 2022 återkommande träffas på museet. Under två års tid har de varje fredag tittat på konsten och skapat tillsammans med museets intendent för pedagogik Natasha Dahnberg. Konsten har erbjudit ett lekfullt sätt att närma sig det nya landet, men också en emotionell plats att bearbeta minnen och all osäkerhet som framtiden bär på.
Dansprojektåret Region Uppsala folkhögskola
Dansprojektåret är en vidareutbildning inom dans som har fokus på samhällsengagerade dansprojekt. Medverkande: Milja Vilde, Emelia Muriel Koberg, Natalie Morén James, Ewemande ”Smooth” Ehiwe, Alimatou Njie