Under 2016 har vi haft tre residens inom Köttinspektionen Dans program:
”Bodybuilding – Dockteatern” – Sandra Lolax, Stina Nyberg och Rosalind Goldberg
Sandra, Rosalind och Stina om projektet: Vi vill göra en koreografi som bygger en fiktion kring kroppen och dess värdesystem. Därför är vi intresserade av att göra ett verk som “dansas” av icke mänsliga kroppar dvs. objekt. Vi vill använda andra kroppar än våra egna för att prata om funktion och ideal, sjukdom och hälsa. Kroppar som ännu inte har delats in i dessa kategorier. Vi föreställer oss att verket kunde bli en sorts “koreografisk dockteater”.
Projektet går numera under namnet ”Immunsystemet” och Köttinspektionen Dans planerar att presentera verket under 2017 inom nästa års program ”Circles 2017”.
——————————————
”Rudy”, ”How to do things with romance” – Ellen Söderhult
RUDY har många upphovspersoner. Det tar sig an dans som en social, kollektiv och potentiellt abstrakt konstform. Det är en tribut till empati.
HOW TO DO THINGS WITH ROMANCE. Med ett spektrum av känslor som ömhet, passion, tillgivenhet, samhörighet och villighet till uppoffring är romantik ett älsklingstema i många former av gestaltande. Romantik kan vara intensifierat, förtätat upplevande men är också en socio-kulturell konstruktion. HOW TO DO THINGS WITH ROMANCE är arbetsnamnet på ett projekt som vill utforska romantik ur ett kulturhistoriskt perspektiv med fokus på romantiskt packat material från Hollywoods filmhistoria, popmusikens låttexter, fan-fiction och tv-serier. Alienerade, kastade ur sina sammanhang och organiserade efter helt andra ordningar vill projektet appropriera arvet och föreslå andra uttolkningar. I övertygelsen om den performativa potentialen i scenkonst är ambitionen med projektet att skriva över en kollektiv, internaliserad historia av socio-kulturellt konstruerad heterosexuell, narrativ tvåsamhetsromantik genom dansens och koreografins kapacitet till abstraktion och omordnande.
Ellen Söderhult hade residens på Köttinspekitonen under sommaren 2016, och arbetade med två separata projekt med sikte på att presenteras under 2017 inom nästa års program ”Circles 2017”.
——————————————–
”The sound” – Linda Blomqvist
Biografier
SANDRA LOLAX (FI/SE) arbetar med koreografi och rörelsepraktiker, ensam och med andra, sedan 2007. Hennes konstnärliga arbete rör sig runt kroppsliga ämnen, med ett intresse för att expandera sin förståelse för vad en kropp kan göra, och vad en “bra”/frisk kropp är. Hennes solon And I’m ready for action (2011) och Action (2013) är exempel på dessa intressen. Under 2016 medverkar Sandra i verket The Internet av Mårten Spångberg och är medlem i Weld company 2016. Hon samarbetar också med Stina Nyberg and Rosalind Goldberg i projektet Bodybuilding. Sandra arbetar/ arbetade tidigare som dansare med koreografer som Maya M. Carroll (nee Lipsker) Rebecka Stillman, Litó Walkey, Anne-Mareike Hess, Deborah Hay och Miriam Horwitz.
ROSALIND GOLDBERG (SE/NO/DE) är utbildad vid Balettakademien i Stockholm och vid Master programmet i koreografi vid HZT Inter -University Center for Dance Berlin. Hon är född i Norge, uppvuxen i Sverige och baserad i Berlin och Stockholm. Goldberg arbetar som koreograf och dansare i egna projekt och i samarbete med andra. Hon har arbetat med Ingri Fiksdal, Anne-Mareike Hess, Deufert&Plischke m.fl. Sedan 2008 samarbetar hon med Stina Nyberg och Sandra Lolax. Rosalind Goldbergs egna koreografiska arbeten tar sin utgångspunkt i praktik som metod för att arbeta med förhållningssätt och förståelse av kropp. Hennes senaste arbete MIT har visats vid ett flertal festivaler och scener runt om i Europa, bland annat vid Impulstanz festivalen i Wien, under öppningen av den 56eVenedig Biennalen vid side-track eventet PPP-72h. Arbetet var nominerat till priset Prix Jardin d’ Europe. Rosalind arbetar även med organisationen BLINK där hon kuraterar workshops och föreläsningar.
STINA NYBERG (SE) kommer ifrån Örnsköldsvik och bor i Stockholm. Hon är utbildad på Balettakademien samt på masterutbildningen i koreografi på DOCH. Hennes arbete utgår från en feministisk syn på kroppen: på dess sociala, biologiska och politiska konstruktion och förmåga att röra på sig. Nyberg har koreograferat The Knifes show Shaking the Habitual och medverkat som dansare på turné under 2012-2014. Nybergs senaste uppdrag är verket Tones & Bones för Cullbergbaletten 2014. Just nu arbetar Nyberg med föreställningen Shapes of States, om relationen mellan en välmående kropp och en välmående samhällskropp. Parallellt med sitt koreografiska arbete deltar Nyberg i det ettåriga programmet Critical Practice – Made in YU, en plattform för skrivande och diskursiva metoder inom det koreografiska fältet.
ELLEN SÖDERHULT är baserad i Stockholm och arbetar med dans och koreografi på olika sätt. Hon har en kandidatexamen i cirkus sedan 2010 och sedan juni 2015 även en kandidat i samtida dans, båda från DOCH i Stockholm. Ellen initierar och organiserar egna projekt och medverkar i andras. Tillsammans med Alice Chauchat och Eleanor Bauer driver hon initiativet Nobody’s Business doing Nobody’s Dance (2015/2016). Det är ett projekt för lokalt och internationellt utbyte av danser, praktiker och metoder, inspirerat av open source. I samarbete med Mandi Tiukkanen har Ellen gjort verket THIS IS GRAND som hade premiär på Ateneum i Helsingfors. I andra projekt hon initierat är kollektivt, delegerat och distribuerat skapande betydelsefullt.
LINDA BLOMQVIST konstnärliga praktik rör sig mellan dans, koreografi, kuratering, textproduktion och publikation. Som utövare/dansare har hon varit verksam i ett flertal produktioner av Anne Teresa de
Keersmaeker och Mårten Spångberg med vilka hon turnerar med internationellt. Tillsammans med Adriano Wilfet Jensen, Emma Daniel och Anna Gaiotti organiserar hon ”Indigo dance festival” som har ägt rum på PAF Summer University 2014, -15 och -16. Under festivalen initierades en text workshop som resulterade i magasinet The Indigo Dance Magazine som publicerades hösten 2016.Hennes senaste verk Cosmos the Beach och Circle Lux 9 har presenterats på MDT, Impulstanzsom Wien, Rimi Scenekunst Stavanger, RPS Bryssel och Small Projects Tromsö. Under de senaste åren har Linda strävat efter att assimilera ett brett spektra av konstnärliga praktiker för att se hur de kan informera, berika och uppdatera varandra och genom detta också rannsaka och definiera alternativa sätt för hur konst kan framställas idag.