Onsdagen 26 september kl 19.00
Residensvisning av From a throat of flesh
Idé och initiativ: Moa Franzén
Framfört och skapat tillsammans med Kajsa Wadhia och Tove Salmgren
Fri entré
Konstnären Moa Franzén har residens på Köttinspektionen tillsammans med Kajsa Wadhia och Tove Salmgren. Den 26 september visar gruppen delar av arbetet på Köttinspektionen.
From a throat of flesh är en polyfoni av röster som utforskar rösten bortom talet. Vi rör oss genom de uttryck som socialt och historiskt varit föremål för disciplinering och ”civilisering”, som tagits som förevändning för att kategorisera människor som barbariska, djuriska, hysteriska. Våra röster är vårt ljudande kött. En kör, men inte för sång. Röster, men inte talande. Vi råmar, nynnar, frustar och jollrar oss genom det ideologiska landskap som talet och språket bundit rösten vid.
Idé och initiativ: Moa Franzén
Framfört och skapat tillsammans med Kajsa Wadhia och Tove Salmgren
Träsnitt: Magnus Dahl
Med stöd från Konstnärsnämnden och Stockholms stad
Samproduktion: Köttinspektionen Dans
Moa Franzén (f. 1985) är konstnär och poet, baserad i Stockholm. Hennes praktik rör sig inom skrivande och performance och placerar sig i och mellan konst, koreografi och litteratur. Franzéns arbete kretsar kring och utforskar osynliga och lågt värderade former och akter som platser och uttryck för agens och motstånd, genom att belysa och förskjuta hegemoniska narrativ, akter och uttryck.
Hon arbetar ofta i curatoriella samarbetsprojekt där organiserandet av tillfälliga rum för utbyte, samtal och framträdanden i kontexter definierade av deltagarna själva är centralt. Franzén har en Bachelor i fri konst från Kungl. Konsthögskolan och Kunstakademiet i Bergen, och en Master i Nya performativa praktiker från DOCH. Hon har visat sina arbeten nationellt och internationellt, curerat och organiserat utställningar, seminarier och performance, publicerats i flertalet tidskrifter och publikationer, handlett och hållit verkstäder i skrivande samt arbetar även redaktionellt för litteraturtidskriften Kritiker.