Residens / The Disengaged Free Jazz Orchestra och Anna Kinbom

Öppet för publik Onsdag 20 mars

17.30-19.00 Drop-in play tank: Spekulativa juntan

19.00 Rue Madame av Anna Kinbom

19.15 Shonky Fabulation residensvisning avThe Disengaged Free Jazz Orchestra

Fri entré, ingen förbokning

×

Performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra har residens på Köttinspektionen 5-20 mars för att sätta igång arbetsprocessen med sitt nya performance Shonky Fabulation. Arbetet kommer att utforska bånglighetens estetik*, den spekulativa futurismen och de megalomaniska symptom som skapas av rådande kapitalistiska krav. 

* Shonky Aesthetics, myntat av konstnären John Walter, använder ett skevt men maximalistiskt uttryck. Det är en visuell estetik som gör uppror mot enhetlighet och perfektionism och som därigenom ifrågasätter sociala och estetiska gränser som berör skönhet, nytta och effektivitet. 

 

Öppet för publik Onsdag 20 mars

17.30-19.00 Drop-in play tank: Spekulativa juntan 

I det konstnärsdrivna projektet Spekulativa juntan bjuder konstnärerna Anna Kinbom, Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia in till ett dialogbaserat konstverk som på ett lekfullt sätt kombinerar syjunta med högläsning av texter på temat spekulativ feminism.

19.00 Rue Madame av Anna Kinbom

Rue Madame är ett nytt videoverk som Anna Kinbom filmat i Paris tillsammans med sin mamma. Det är ett humoristiskt verk om ursprung och frånkoppling, historier och minne. Var kommer vi ifrån och vad väljer vi att minnas och berätta om vår historia, vad faller bort?

19.15 Shonky Fabulation residensvisning avThe Disengaged Free Jazz Orchestra

Arbetet kommer att utforska bånglighetens estetik, den spekulativa futurismen och de megalomaniska symptom som skapas av rådande kapitalistiska krav. Om den fiktiva ekonomin skapar dagens förutsättningar för våra liv måste nya fiktioner kunna skapa morgondagens. Shonky Fabulation söker och iscensätter dessa nya fiktioner och hämtar inspiration och tankegods från det bångliga och det megalomaniska.

Biografier

I performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra, bestående av Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia, har vi sedan 2013 undersökt prekär arbetsordning, neoliberal kapitalism och konstnären som arbetare genom olika experiment och med olika undersökningsområden. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har vi arbetat fram ett eget scenspråk som blandar starka visuella och koreografiska inslag med ett lekfullt experimenterande med språk, röst och text. Vår konstnärliga praktik utgår från friktion, dissonans och humor som krafter att ifrågasätta rådande samhällsbygge med. Vi har sedan 2013 presenterat verk bl a på Kiasma i Helsingfors, Stockholm Music & Arts, Marabouparken och Studio 17 i Stavanger. Tidigare har Stiernborg och Wadhia arbetat tillsammans som konstnärliga ledare för scenkonstkollektivet Arena Baubo (2007 – 2013). www.disengagedfreejazz.com

Anna Kinbom tog masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2013 och har studerat performativ konst på Akademie der Bildenden Künste i Wien. Annas konstpraktik är samarbetsbaserad, hon gör sin konst i kontexten av olika konstnärssamarbeten hon är en del av, som Osäkerhetsprincipen, Dryckesbröderna, 0s+1s Collective, Hagsätra Collective, Spekulativa juntan, Mix Martina och Performance Center. Anna ser performance-situationen som ett tillfälligt samarbete mellan sig som performer och publiken. Anna gör textbaserade performances, mikrohistorier, popsånger samt olika alter egon. Hon använder konstscenen som spelplats för publika anti-framträdanden, vilket för henne innebär ett motstånd mot idén om konst som underhållning. Hon intresserar sig för hur en kan underhålla med så små medel som möjligt. Skrivandet är hennes motor som får stöd av den valhänta kroppens närvaro. Anna har visat verk på Moderna museet, Marabouparken, Göteborgs konsthall och på Casa Victor Hugo i Havanna. www.annakinbom.com

the double solo mirror practice / Jamila Johnson-Small och Rowdy SS

Fredagen 29 mars  kl 19.00 – (exakt tid annonseras senare)

BASICTENSION av Jamila Johnson-Small

BALANCE av Rowdy SS

Fri entré, ingen förbokning

×
"Balance" by Rowdy SS Photo: Akya Lux

the double solo mirror practice har uppkommit ur en vilja att skapa stöttande strukturer för koreografer att ingå i öppna processer. Det är ett kuratoriellt koncept och en konstnärlig verktygslåda, som öppnar upp för nya format för konstnärliga utbyten och reflektioner i relation till koreografiska solopraktiker. Projektet tar formen av en serie dubbelresidens där vi bjuder in solokonstnärer som i sin tur får bjuda in en annan solokonstnär till residenset.

Residenset är centrerat kring arbetet med verktygslådan, en uppsättning instruktioner som föreslår sätt att dela, smitta, reflektera, överraska eller utmana varandras praktiker. En process som ger upphov till en experimentell atmosfär som kanske inte leder fram till något “framgångsrikt resultat” i vanlig bemärkelse, utan uppvärderar reflektionen i sig.  

Perioden avslutas med offentliga föreställningar av de båda konstnärerna solon, och efterföljande samtal om processen.

Under 2019 har vi bjudit in koreograferna Rani Nair, Jamila Johnson-Small och Sonja Jokiniemi.

Det här är det första tillfället av tre, och presenterar soloarbeten av Jamila Johnson-Small och Rowdy SS from London.

För biografier och verkbeskrivningar Läs mer här (engelska)

 

Revolve closer

Revolve closer

3 – 4 maj på Uppsala konstmuseum

Årets perfomancefestival i intimt format, ett samarbete mellan Köttinspektionen och Uppsala Konstmuseum

 

Revolve closer

Den fjärde upplagan av Revolve Performance Art Days koncentrerar och skalar av för att möta performancekonsten i närbild. Hela programmet sker på Uppsala konstmuseum och cureras av Köttinspektionen Dans och Uppsala konstmuseum. Två dagar med fokus på svensk och internationell performancekonst – kondenserat, taktilt och i process. Programmet släpps våren 2019.

 

 

Sylvias: de eviga jägarna / Ellen Söderhult

Lördagen den 11 maj – Premiär  (tid publiceras senare)

Sylvias: de eviga jägarna

Koreografi: Ellen Söderhult

Ljud: Daniel Iinatti

Fri entré, ingen förbokning

×

Sylvias: de eviga jägarna

Sylvias: de eviga jägarna är en grov, halvt abstrakt balett för tennisbana. Genom en elegant swoshig och robust koreografi till diousarier- och sten-ljud, vill den här dansen hålla ett utrymme för utbrott av svällande sinnesförnimmelser och känslor, medan ljud från kroppens insida understöder dansandet.

Du kan söka efter detta:

En portal av sångröster som markerar en tyst förändring.

Melodin i dansen och konsistensen i musiken.

Och du kan möta danserna som om de vore vilda dikter eller mysiga ballader.

Lite lätt maniskt söker dansarna entusiastiskt efter egna livstecken genom dansen, även känt som sinnesintryck, med rörelse, musik och asmr som metoder. Det här verket är en dinosauriebalett, som i: en balett av ljudeffekter och med ett intresse för hyper-ism, kroppens materialitet, storlek och känslosam frasering. I den här dansen, fortsätter Sylviasarna att ramla in i andra syften och hänger sig år den lilla aktionen att låta något påverka dem utan att exakt veta vad det kommer att göra i förväg. Entusiasm och förtroende kommer att jaga ner jägarna och linjen mellan att agera och att påverkas av någon annans agerande kommer att bli suddigare. Min gissningen är att det kommer att bli kraftfullt och lite vilt.

 

Ellen Söderhult är baserad i Stockholm och arbetar med dans och koreografi. I hennes senaste verk SHANE ET AL. arbetade hon med kamouflage och kören som en kollektiv protagonist tillsammans med scenografen Tove Dreiman, kompositören Anna Haglund och den sjungande och dansande kören Lisen Pousette, Oda Brekke, Lisa Schåman, Cathryn Humpreys, Elinor Trollerz Bratteby, Hanna Strandberg, Andreas Haglund och Lydia Östberg Diakité. Tidiagre arbeten och samarbeten innefattar HOW TO DO THINGS WITH ROMANCE, en punkbalett för 16 dansare och två trummisar, verket RUDY som tar sig an dans som en kollektiv och a-personlig konstform samt verken OTHERBODIES, INNANFÖR GRIDARNA, THIS CONTAINER and THIS IS GRAND. Som dansare har hon arbetat med koreografer som Sindri Runudde, Rasmus Ölme, Anna Efraimsson och Sandra Medina. 2015 initierade Ellen tillsammans med Eleanor Bauer och Alice Chauchat projektet NOBODY’S BUSINESS, en copyleft plattform för utbyte, distribution och dokumentation av praktiskt kunskap inom huvudsakligen samtida dans. https://ellensoderhult.wordpress.com/

Residens 2019

×

Under 2019 erbjuder vi residens i lokalerna till ett antal koreografer. I slutet av varje residens öppnas dörrarna upp för publiken att möta det pågående arbetet, som kan ta formen av en föreställning, ett samtal eller en öppen repetition.

Under 2019 kommer koreograferna Ellen Söderhult, Gry Tingskog och Mikko Niemistö att ha residens, samt Performance-duon The Disengaged free Jazz Orchestra.

Köttinspektionen Dans

×

Köttinspektionen Dans verksamhet leds av en önskan att möjliggöra för processer och relationer som ger upphov till nya konstnärliga möten och spontana infall och förlopp. Vi upplever att det saknas plattformar och stöd för konstnärlig utveckling och processer utan krav på färdiga och fixerade produktioner. Vi vill därför upplåta Köttinspektionen som en plats där olika konstnärliga praktiker kan mötas, utmanas och utvecklas, och har detta år därför bjudit in flera konstnärsskap som arbetar processbaserat på plats i lokalen. Generellt är vi intresserade av att möjliggöra för en plats där konstnärer kan få ro att utforska det oprövade, hoppfulla, högmodiga eller kraschade…eller att helt enkelt låta material återuppstå, om repetition är det mest önskvärda.

Årets program består av en ny curatoriell serie som vi kallar double solo mirror practice, residens och residensvisningar, samt performancefestivalen Revolve closer, som i år kommer uppstå i en mindre och tätare tappning på Uppsala konstmuseum, i samarbete mellan oss och museet.

 

TILLGÄNGLIGHET PÅ KÖTTINSPEKTIONEN

Köttinspektionen erbjuder hörslinga, kontakta oss inför ert besök. Lokalen är till större del tillgänglig för besökare i rullstol eller permobil. Hela lokalen är belägen i markplan, ytterdörren kan hissas upp och ramper finns till trösklar. Däremot saknas tillgänglighetsanpassad toalett. Vi arbetar för att i samarbete med fastighetsägaren åtgärda detta.

Våra programpunkter är alltid kostnadsfria. Välkomna!

Köttinspektionen Dans är en plattform för experimentell dans och koreografi i Uppsala, kuraterad av koreograferna Tove Salmgren och Kajsa Wadhia. Köttinspektionen delas och drivs av Konstkollektivet HAKA, teatergrupperna Östfronten och Uppsala fria teater och Köttinspektionen Dans.

Köttinspektionen Dans stöds av Kulturrådet, Uppsala kommuns kulturnämnd och Landstinget i Uppsala Län kultur och bildning. 

Mer om Köttinspektionen: http://www.kottinspektionen.org

Följ Köttinspektionen på facebook: https://www.facebook.com/kottinspektionen/?ref=aymt_homepage_panel

 

 

Kajsa Wadhia verkar i fälten performance, text och koreografi och har en masterexamen i Nya Performativa Praktiker från DOCH, Stockholm. Hennes konstnärliga praktik rör sig i kontexten av ett överproduktivt och accelererande samhälle och svarar genom att vända utmattning till motstånd och antiklimax till tillfredsställelse. Hon utgör tillsammans med Maria Stiernborg performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra som undersöker anti-relationell estetik, långsamhet, disorganisering och lathet som konstnärliga verktyg och politiskt motstånd. Tidigare var hon länge verksam i scenkonstkollektivet Arena Baubo. Hon driver tillsammans med Tove Salmgren Köttinspektionen Dans i Uppsala.

Tove Salmgren arbetar med dans och koreografi med bas i Stockholm. Hon har en MA i koreografi från DOCH (NPP), och är för närvarande anställd som Adjunkt i Nya Performativa Praktiker på Stockholms konstnärliga högskola (DOCH). Hennes konstnärliga samarbeten tar ofta en kuratoriell form, senaste åren genom samarbeten med The Blob/Anna Efraimsson, We happen things/Manon Santkin och Moa Franzén, och tillsammans med Kajsa Wadhia leder hon Köttinspektionen Dans, en plattform för experimentell dans och koreografi i Uppsala.
När hon laborerar med konst på egen hand så tar det ofta uttryck av performance som ett svar på frågan om vad dans och koreografi kan göra, tillfällen som hon ofta tar för att belysa och utmana de relationer vi har till hands, när vi praktiserar och tar del av konst.