3-20 nov: double solo mirror residency med Esete Sutinen, Laura Eklund-Nhaga, Paz Rojo, Noberto Llopis Segarra

Fredag 20e november 19.00- ca 20.30

double solo mirror residency med Paz Rojo (ES) och Noberto Llopis Segarra (ES)

Konstnärerna delar med sig av sin process. Avslutas med publikt samtal.

Fri entré, men bokning behövs.

Boka genom att skicka ett mail till info@kottinspektionen-dans.se

×
Paz Rojo & Noberto Llopis Segarra

(klicka på bilden för att se hela texten)

I samband med det publika mötet med Paz Rojo och Noberto Llopis Segarra kommer de tidigare residenskonstnärerna Esete Sutinen (FI) och Laura Eklund-Nhaga (FI) att dela med sig av material från sin process, som uppstod genom ett sk ”stay at home residency”; ett sätt att arbeta även under reserestriktioner pga covid-19. Materialet kommer vara på plats i våra lokaler (digitalt eller annat), dock kommer Esete Sutinen och Laura Eklund-Nhaga inte vara på plats den 20 november.

the double solo mirror residency

the double solo mirror residency har uppkommit ur en vilja att skapa stöttande strukturer för koreografer att ingå i öppna processer. Det är ett kuratoriellt koncept som öppnar upp för nya format för konstnärliga utbyten och reflektioner i relation till koreografiska solopraktiker. Projektet tar formen av en serie dubbelresidens där vi bjuder in solokonstnärer som i sin tur får bjuda in en annan solokonstnär till residenset.

Residenset är centrerat kring frågan om vad ”Performative Feedback” kan vara med den specifika frågeställningen ”Hur kan två solopraktiker reflekteras mot varandra så att feedback uppstår genom performance istället för samtal?” Residenset möjliggör för en experimentell atmosfär och process som uppvärderar reflektionen i sig, framför resultatet. Perioden avslutas med ett offentligt möte med de båda konstnärerna som delar med sig av processen och sina arbeten, och efterföljande samtal.

Kedjeinbjudningar

Residensserien pågår 2019-2020 och bygger på ett format av kedjeinbjudningar, vilket är ett sätt att dels bredda Köttinspektionens kontaktnät och dels för de inbjudna konstnärerna att få möjlighet att möta praktiker och konstnärer som de är nyfikna på att lära känna närmare. 2019 bjöd vi in tre konstnärer som i sin tur fick bjuda in en annan konstnär till residenset. Under 2019 deltog dessa konstnärer i projektet: Jamila Johnson-Small/Last Yearz Interesting Negro (GB), Rowdy Superstar (GB), Sonja Jokiniemi (FIN), Aitana Cordero (ESP/NL), Rani Nair (SWE) och Sonya Lindfors (FIN). Efter genomfört residens fick sedan de konstnärer som bjudits in av sin residenskollega i uppdrag att rekommendera en annan konstnär att bjuda in till årets upplaga av serien, vilka i sin tur bjudit in någon de vill möta i ett residens. Den här kedjan av inbjudningar har lett fram till årets double solo residens där Esete Sutinen (FI) möter Laura Eklund-Nhaga (FI) och Paz Rojo (ES) möter Norberto Llopis (ES) under november månad på Köttinspektionen.

Under det avslutande året av projektet har vi som initiativtagare, Kajsa Wadhia och Tove Salmgren, valt att själva delta i residensserien som ett sätt att få en närmare konstnärlig förståelse för det kuratoriella format och inbjudan till förutsättningslös reflektion och möte. Pga Covid-19 fick utbytet ske digitalt och hemifrån under maj månad (Kajsa från residens på Art Lab Gnesta).

Hösten 2020

I november kommer de två kommande residensen avslutas med ett publikt tillfälle, då vi öppnar dörrarna för en publik att möta konstnärerna och deras arbete. Information om dessa tillfällen kommer publiceras på hemsidan i september eller oktober månad. I det fall resor inte går att genomföra (eller inte är att rekommenderas pga Covid-19) kommer de inbjudna konstnärerna att genomföra residenset ändå, fast från sina respektive hem. Mer information kommer uppdateras här på hemsidan närmare varje planerade publika tillfälle.

 

 

Paz Rojo (1974, Madrid) is a choreographer, dancer and researcher. Her activity takes place at the crossroads between artistic practice, choreography and philosophy, a meeting point through which to investigate dance as a dissident and transformative practice. For more than a decade she has been questioning the possibility of cultural production beyond the framework of capitalist production of value. She is Doctor of Philosophy in Fine Arts in Performative and Media Practices with specialization in choreography by the Stockholm University of the Arts, Sweden with the artistic research thesis project entitled The decline of choreography and its movement: a body’s (path)way. A project carried out in choreographic, performative, textual, audiovisual, curatorial, discursive and experimental devices. In 2019 she publishes the book To Dance in the Age of No-Future with Circadian (non-profit publishing house, Berlin) as part of this research. More information at: https://www.researchcatalogue.net/view/727172/727185 

Noberto Llopis Segarra, artist working in the border between choreography, performance and philosophy. He graduated in dance and choreography at the “Institut del Teatre” (Barcelona). In 2005-2007, he took the M.A course in performing arts DasArts, at the AHK (Amsterdamse hogeschool voor de kunsten). Parallel to his artistic career he went through a theoretical education. In 2016 he finishes his Philosophy degree at UNED (Madrid), and in 2018 he graduates in an M.Phil at Complutense University (Madrid), with a final research on “the derridian concept of mimesis”. Currently he is going through a Ph.D research on “The models of the Hymen and the Anti-oedipus in Derrida and Deleuze, and their influence in the economy of aesthetics” at the UB, University of Barcelona. His artistic practise goes from the work with the body, to the use of objects and materials in order to reflect and construct spaces and temporalities. In his approach to philosophy, he aims to develop a not theorizer thinking practise about space and the signs under which space gets established. His practise has taken different forms such as: stage performances, actions, installations, conferences and texts developed in between Spain, Brussels and Holland. 

14 nov: Marcus Baldemar POLARI SPEAKING SEX

Lördag 14 november kl 19.00

POLARI SPEAKING SEX 

Fri entré, men begränsat antal platser

Boka biljett genom att skicka ett mail till info@kottinspektionen-dans.se

×

Polari var ett hemligt språk som talades bland homosexuella i Storbritannien från början av 1900-talet fram till slutet av 1960-talet. Språket var, till stor del, baserat på slangord som härstammade från en mängd olika källor, bland annat: andra språk (italienska, franska, jiddisch mm), så kallad rhyming slang (ord ersattes av annat ord som rimmade) och back slang (ord sades baklänges).

 Polari möjliggjorde för homosexuella att kommunicera mer riskfritt med varandra i en tid då risken för arrestering, utpressning och fysiskt våld var stor. Detta språk, fyllt av camp, sexuella insinuationer och sarkasm förhöjde också i sitt format en känsla av att vara del av en exklusiv grupp.

 Polari Speaking Sex behandlar språk både som en väg till gemenskap och säkerhet, men också som en säker plats i sig; en hemlig form av kommunikation som verktyg för att uttrycka, dela och utföra queer glädje, queer njutning, queer intimitet och queer erotik i offentligheten.

 Marcus arbete involverar rörelse och text. I sin praktik vill Marcus hitta eller skapa samband mellan den poetiska/politiska kroppen och det poetiska/politiska språket. Författaren av boken Stone Butch Blues, Leslie Feinstein, skrev en gång gender is the poetry we make of the language we are taught. I Polari Speaking Sex blir även rörelsen och koreografin ett förkroppsligande av den poesin vi skapar utifrån det språk vi lär oss.

Koreografi: Marcus Baldemar

Skapad tillsammans med: Viktoria Andersson, Mariana Suikkanen Gomes, Daniel Åkerström Steen, Pyo Soon Caroline Byström och Adam Seid Tahir. 

På scen: Marcus Baldemar, Viktoria Andersson, Mariana Suikkanen Gomes

Scenografi, kostym, mask och ljus: Daniel Åkerström Steen

Samproduktion: MDT, Riksteatern, turnénätverket Slingan

Residens: MDT, Riksteatern

Turné: Köttinspektionen, Uppsala: 14 november, 2020. MDT, Stockholm: 15 + 16 april, 2021. Atalante, Göteborg: 20 + 21 april, 2021. Dansstationen, Malmö: 23 + 24 april, 2021

Projektet finansieras av Kulturrådet och Riksteatern Dans produktionsresidens.

MARCUS BALDEMAR

Marcus Baldemar är dansare och koreograf ursprungligen från Kiruna. Han utbildades vid P.A.R.T.S. i Bryssel, Belgien, SEAD i Salzburg, Österrike och vid Balettakademien i Umeå. Marcus har sedan han utexaminerades 2008 verkat inom det internationella fria fältet för scenkonst. Sedan maj 2019 är han åter baserad i Sverige. Som dansare har han samarbetat med en rad koreografer, bl a: Hagar Malin Hellkvist Sellén, David Zambrano, Andros Zins-Browne, Stina Nyberg/The Knife och Ludvig Daae. I egenskap av koreograf har han bl a skapat verken GALDR, Love Shrine & Your Majesty – Part 1 och Männen Med Rosa Triangel (i samarbete med Mattias Brunn, Mårten Andersson, Daniel åkerström Steen och Riksteatern). Marcus har även samarbetat med pop-artisterna Min Stora Sorg och Tove Styrke.

MARIANA SUIKKANEN GOMES

Mariana Suikkanen Gomes är en scenkonstnär vars verk placerar sig i skärningspunkten mellan personliga möten, kollektiva aktiviteter och performativa presentationer. Hon har en kandidatexamen i LIVE ARTS från Kingston University och en masterexamen, Den autonoma skådespelaren, från Stockholms dramatiska högskola. Som performer har hon arbetat med bland andra Sidney Leoni, Lundahl & Seitl samt Marina Abramovic och ingår i ett långsiktigt och hängivet samarbete i trion GLQ/GomesLechQuigley.

VIKTORIA ANDERSSON

Viktoria kommer från Umeå men är baserad i Stockholm. Hon arbetar som dansare och skådespelerska. Hon var länge en del av det Franska danskompaniet Kubilai Kahn men har även arbetat med koreografer som Ludvig Daae, Marcus Baldemar, Nicole Neidert, Emelie Empo Enlund och Dani Brown. Viktoria spelade även rollen som Atreyu i Nina Westers uppsättning av Den Oändliga Historien på Malmö Stadsteater.

DANIEL ÅKERSTRÖM STEEN

Daniel Åkerström Steen är en Stockholmsbaserad scenograf, kostymör, ljusdesigner och stylist. Han är utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Daniel har de senaste 15 åren arbetat för institutionsteatrar i Sverige och Norge. Han är sedan starten en del av det kreativa teamet bakom den svenska artisten Min Stora Sorg. Daniel kommer ursprungligen från Skellefteå, Västerbotten.

28-29 nov: Festival x – dans i Uppsala

 28-29 november

Festival X – dans i Uppsala

 Fri entré men begränsa antalet publikplatser 

Fullständigt program och information om biljettbokning kommer inom kort

(MER INFORMATION KOMMER INOM KORT)

Festival X, danser här

En dansfestival med fokus på den lokala scenen i Uppsala. Programmet presenterar processarbeten, föreställningar, andra publika danshändelser och en workshop.

Festivalprogram: 

Under Destruction, av och med Catarina Zarazua

Det stora brevet, av och med Stina Ehn, Andreas Haglund och Antonia Harke

Reverberation, med Mateja Kovacevic och Lena Rydström, dansare: Mateja Kovacevic, Sofia Gabrielsson, Marvil Iglesias, Elin Örneholm, Catarina Zarazua

Staging Struggles – a workshop about performance and social transformation med Alba Folgado

Last-Cast podden, med och av Sofia Gabrielsson och Zala Pezdir 

Between us, av och med Daniela Andrade och Tiago Ascensão

Between the Hearth and the Stack, av och med Anna Pehrsson (ett beställningsverk av Region Uppsala och Tierps Kommun och skapat genom en vistelse i Karlholm.)

BABY BRXXX work in progress, av och med Karina Sarkissova och Natalia Rebelo (residens på Köttinspektionen dans)

Köttinspektionen Dans

×

Sedan 2016 har vi som driver Köttinspektionen Dans presenterat och upplåtit lokalen till en mängd konstnärliga praktiker, föreställningar och interventioner som på olika sätt experimenterar med dans och koreografi som konstform, politik och relation. Konst är för oss en nödvändigt fri plats för mänsklig kommunikation och aktivitet där vi får rum att experimentera med samvaro och deltagande, och som plattform vill vi agera stärkande för konstpraktiker som väljer den osäkra vägen framför den säkra, som låter mod leda vägen. Att utgå från tillit till såväl publik som konstverk och konstnär är viktigt för oss. Vi vill att Köttinspektionen ska vara en frizon bortom nutidens logik som ofta fokuserar kontroll, resultatet och mätbarhet. Vi vill erbjuda en plats och miljö där konstnärer kan få ro att utforska det oprövade, hoppfulla, högmodiga eller kraschade. 

Vi vill att Köttinspektionen ska vara en plats där olika konstnärliga praktiker kan mötas, utmanas och utvecklas, och bjuder främst in konstnärskap som från olika horisonter arbetar processbaserat på plats i lokalen. Även i de fall vi bjuder in “färdiga” gästspel, har vi för avsikt att låta det vara högt i tak för experiment och omformulering, så att föreställningens format och innehåll kan formas specifikt för det publika mötet just på Köttinspektionen. 

Årets program består av den curatoriella serien double solo mirror residency, residens, residensvisningar, samt två olika open calls (mer info kommer på hemsidan under våren/sommaren 2020). Pga det globala hälsoläget kring Covid-19 ställs årets Revolve Performance Art Days in. Festivalen skulle ha ägt rum 8-9 maj med 12 internationellt verksamma konstnärer från sex olika nationer. Vi arbetar utifrån målet att merparten av festivalprogrammet ska ske i maj 2021 istället. 

 

TILLGÄNGLIGHET PÅ KÖTTINSPEKTIONEN

Köttinspektionen erbjuder hörslinga, kontakta oss inför ert besök. Lokalen är till större del tillgänglig för besökare i rullstol eller permobil. Hela lokalen är belägen i markplan, ytterdörren kan hissas upp och ramper finns till trösklar. Däremot saknas tillgänglighetsanpassad toalett. Vi arbetar för att i samarbete med fastighetsägaren åtgärda detta.

Våra programpunkter är alltid kostnadsfria. Välkomna!

Köttinspektionen Dans är en plattform för experimentell dans och koreografi i Uppsala, kuraterad av koreograferna Tove Salmgren och Kajsa Wadhia. Köttinspektionen delas och drivs av Konstkollektivet HAKA, teatergrupperna Östfronten och Uppsala fria teater och Köttinspektionen Dans.

Köttinspektionen Dans stöds av Kulturrådet, Uppsala kommuns kulturnämnd och Landstinget i Uppsala Län kultur och bildning. 

Mer om Köttinspektionen: http://www.kottinspektionen.org

Följ Köttinspektionen på facebook: https://www.facebook.com/kottinspektionen/?ref=aymt_homepage_panel

 

 

Kajsa Wadhia verkar i fälten performance, text och koreografi och har en masterexamen i Nya Performativa Praktiker från DOCH, Stockholm. Hennes konstnärliga praktik rör sig i kontexten av ett överproduktivt och accelererande samhälle och svarar genom att vända utmattning till motstånd och antiklimax till tillfredsställelse. Hon utgör tillsammans med Maria Stiernborg performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra som undersöker anti-relationell estetik, långsamhet, disorganisering och lathet som konstnärliga verktyg och politiskt motstånd. Tidigare var hon länge verksam i scenkonstkollektivet Arena Baubo. Hon driver tillsammans med Tove Salmgren Köttinspektionen Dans i Uppsala.

Tove Salmgren arbetar som dansare, koreograf, curator och pedagog. 2015 tog hon examen med en MA i koreografi från DOCH (NPP). Som koreograf dröjer hon vid det absurda och naiva, vid platser och utrymmen som besvärar hegemoniska förståelser av det sociala, identitet, relation, kunskap. Sedan 2015 har hennes konstnärliga praktik tagit en curatoriell inriktning, såsom i diverse interventioner och samarbeten med The Blob (en konstnärlig persona initierad av Anna Efraimsson), och i samarbetet We happen things, med Manon Santkin och Moa Franzén. Sedan 2016 driver hon Köttinspektionen Dans tillsammans med Kajsa Wadhia. Tove har arbetat med konstnärlig utbildning på Stockholms konstnärliga högskola (SKH) sedan 2015 och är sedan 2019 anställd som adjunkt i performativa praktiker på Institutionen för dans, SKH.